Niet verwonderlijk, volgens Philip Hilven, Sales & Commercial Manager bij Alural, want door de toenemende luchtvervuiling worden aluminium profielen steeds zwaarder belast. Bovendien wordt vaker gerecycleerd aluminium toegepast. “Een positieve ontwikkeling, die echter wel voor nieuwe uitdagingen zorgt. Zo is een betere voorbehandeling noodzakelijk om corrosie te voorkomen en zeer lang te kunnen genieten van kwalitatief gecoat buitenschrijnwerk.”
Alural is een gespecialiseerd en onafhankelijk afwerkingsbedrijf, actief in België voor de Europese markt. “Wij anodiseren en poedercoaten aluminium lengtematerialen”, aldus Hilven. “Denk bijvoorbeeld aan profielen voor ramen, deuren en zonweringen, die door verwerkers op maat worden gezaagd en geassembleerd tot een hoogwaardig eindproduct.”
Voor de voorbehandeling beschikt Alural over een automatische behandelstraat, waarin de profielen achtereenvolgens worden ontvet, gespoeld, gebeitst, opnieuw gespoeld, opnieuw gebeitst en gedroogd. “Vervolgens wordt een hoogwaardige conversielaag (primer) aangebracht”, vertelt hij.
“Aan het eind van dit traject worden de profielen automatisch doorgeleid naar de spuitcabines, waar zij in de gewenste poederkwaliteit worden gecoat. De poedercoating, in combinatie met de gekozen voorbehandeling, biedt de best mogelijke bescherming tegen weersinvloeden en UV-straling en is uitstekend temperatuur- en corrosiebestendig.”
Verwerkers, gevelbouwers en architecten hebben bij Alural keuze uit een uitgebreid gamma kleuren en glansgraden, evenals vele oppervlaktestructuren. Voor de voorbehandeling hebben zij drie opties. “Allereerst bieden wij een standaard voorbehandeling, met een totale beitsafname van ten minste 1 gram/m²”, vertelt Hilven. “Dit betekent dat alle oxiderende oppervlaktedeeltjes met behulp van een speciaal beitsprocedé van de profielen worden verwijderd, alvorens de conversielaag en poedercoating worden aangebracht.”
De standaard behandeling wordt anno 2021 nog maar beperkt toegepast, vertelt hij. “Om de kwaliteit en duurzaamheid van de producten te borgen, schalen verwerkers steeds vaker op naar een Seaside of Qualité Marine (2 gram/m²) voorbehandeling, waarmee we tot op het zuivere aluminium komen.”
Ook ziet Hilven een groeiende vraag naar de ‘Rolls Royce’ van de voorbehandeling: pre-anodiseren. “Bij pre-anodiseren wordt 2 tot 5 gram/m² van het lengtemateriaal afgebeitst, waarna een zeer dun laagje van het basismateriaal gecontroleerd wordt geoxideerd. Deze behandeling zorgt voor een perfecte corrosiewering en een uitstekende hechting van de poedercoating.”
Nadeel van de techniek is echter de extra behandelgang, die een langere doorlooptijd vraagt. “Vanaf 1 juni kunnen wij deze doorlooptijd flink verkorten, door het pre-anodiseren en poedercoaten in één bewerkingslijn integreren. Hierdoor kunnen we vijf (!) dagen sneller uitleveren”, aldus een trotse Hilven, die verwacht dat pre-anodiseren dé nieuwe standaard wordt.