Platform over architectuur, interieur- en landschapsarchitectuur
Jeroen Cruiming: Maak meer gebruik van specialisten in de keten
Jeroen Cruiming Van Essen Keukens en Interieur / Kootwijkerbroek

Jeroen Cruiming: Maak meer gebruik van specialisten in de keten

Natuurlijk dank ik Archicomm voor de mogelijkheid dat ik hier eenmalig ‘De Pen’ mag verzorgen. Altijd leuk om je mening te geven en zeker nu naar alle architecten van Nederland. Ik heb echter wel een kritische noot voor jullie. Waar het op neerkomt? Wel… de samenwerking met architecten loopt niet altijd even soepel. Ik zeg niet dat jullie per definitie lastig zijn maar ik zeg wél dat jullie soms eens wat flexibeler zouden kunnen zijn met jullie ontwerpen. Want, vergeet nooit voor wie je het uiteindelijk doet: de eindklant toch?

Ik zie in mijn dagelijkse werkzaamheden dat de meeste discussies gaan over de waarde van de esthetische aspecten versus die van de functionele aspecten. Voor mijn professie gaat het dan om de keuken. Op papier kan een keuken er prachtig qua lijnenspel en design uitzien, maar tegelijkertijd blijkt het ontwerp niet altijd even praktisch in gebruik. Natuurlijk snap ik dat architecten worden gevraagd om hun stijl en als wij dan vragen om aanpassingen daarin, dan snap ik dat architecten daar niet altijd onverdeeld gelukkig mee zijn. Daarmee zeg ik niet dat het esthetische aspect een ondergesneeuwd kindje moet worden. Integendeel. Maar… het mooie – het esthetische – wordt voor de eindklant op een gegeven moment ‘normaal’. Echter, als het functionele niet klopt, dan heeft de eindklant daar elke dag last van.

Een voorbeeld uit de praktijk. In de spoelbakkast van een prachtige keuken zou een Quooker vat worden geplaatst. Uiteraard is dat niet vreemd maar als wij het ontwerp en de instructies van de architect zouden volgen, zou onderhoud of reparatie aan de Quooker lastig worden. Het vat kon immers na montage  onmogelijk uit de kast worden gehaald. Het lukte ons niet om de architect te overtuigen het ontwerp aan te passen. Dat was vreemd. Ook een architect doet het toch voor de eindklant? Uiteindelijk hebben wij het zelf opgelost in overleg met de eindklant maar het tekende de discussie: het werd een strijd tussen esthetiek en functionaliteit. Begrijp ons niet verkeerd: natuurlijk zitten wij niet op de stoel om iemand’s ontwerp onderuit te halen. Maar tegelijkertijd hebben wij ook een eigen naam hoog te houden. De eindklant verwacht immers van ons als keukenspecialist dat wij nadenken over de do’s en dont’s in de keuken.

Het was allemaal iets te moeizaam maar dit gebeuren stond niet op zich. De discussie wordt vaker gevoerd en dat vind ik jammer. Ik blijf er echter bij: een keuken is veel meer dan alleen maar een plaatje om naar te kijken. In ons segment is de keuken vaak het epicentrum van de woning. Daarom mijn oproep aan de architecten van Nederland om meer gebruik te maken van de specialisten die er in de keten zijn. Vraag veel. Overvraag misschien. Neem je klant mee naar de desbetreffende showroom of conceptstore. Win je informatie in. Specialisten hebben de voorselecties gedaan en weten daardoor om welke functionaliteiten het bij de betreffende klant gaat. We kunnen dan ook veel meer van elkaar leren dan we misschien op het eerste
gezicht zouden denken.

En als we die samenwerking kunnen optimaliseren, dan is er uiteindelijk maar één grote winnaar: de eindklant!

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten