Met een adembenemende droneshow, walking dinner en cocktails heeft CELEST in december haar cocktailbar en restaurant in De Zalmhaven geopend. Gelegen op 190 meter hoogte en in de hoogste woontoren van de Benelux, biedt CELEST een unieke culinaire ervaring geïnspireerd op ‘The Unparalleled Adventure of One Hans Pfaall’; een 19e-eeuws sciencefictionverhaal over een blaasbalgenreparateur uit Rotterdam, die in een zelfgemaakte heteluchtballon naar de maan vertrekt. Doepel Strijkers Architecten maakte een scenografisch ontwerp voor het restaurant en de cocktailbar, waarbij de
norament® 926 arago rubber vloeren van nora® by Interface voor een bijzondere maanbeleving zorgen.

CELEST is net voor de kerst van 2024 opgeleverd. “Een jaar daarvoor kregen wij het verzoek om deel te nemen aan de projectpitch”, vertelt Eline Strijkers, (interieur)architect bij Doepel Strijkers Architecten. “Dit verzoek kwam van Magnicity, dat overal ter wereld onvergetelijke bestemmingen op hoge locaties creëert, zoals in de Euromast. Wij werden benaderd door Development Projects & Product Director Souâd el-Hamdaoui en Dennis Vermeulen, die ergens in Rotterdam een bijzondere horecabestemming wilde ontwikkelen. Hij heeft Zalmhaven CV benaderd en aan Magnicity gekoppeld, op basis waarvan een gezamenlijk ontwikkelteam ontstond. Vervolgens werden wij uitgenodigd om een schetsontwerp voor de bijzondere horecagelegenheid op de 1e ,57e en 58e verdieping te maken, op basis waarvan we deze ontwerpopdracht gegund hebben gekregen.”
“Op 190 meter boven de Maas moesten een restaurant en cocktailbar komen, met de mogelijkheid om grotere evenementen te organiseren en interactieve ervaringen op te doen”, vertelt Strijkers. “Het belangrijkste uitgangspunt hierbij was een onvergetelijke experience, gebaseerd op het boek van Edgar Allan Poe. Hierbij hebben wij de transitie vanaf de entree (aarde) naar boven (maan) als uitgangspunt genomen, waarbij RNDR voor de interactieve experiences zorgt. Van een maanreissimulatie in de lift tot en met een ‘Google Moon’ van bijna vier meter doorsnede, waarop verschillende maanverhalen geprojecteerd kunnen worden.” In het interieur van de entree domineert een oceaanblauwe kleur, als verwijzing naar hoe Hans Pfaall terugkijkt op de aarde, vertelt ze. “Vanaf hier gaan gasten naar de 57e verdieping, waar de inspiratie verschuift naar de maan en nachtelijke hemel. Deze verdieping is ontworpen als een zwarte wereld met grove texturen, die heel mooi terugkomt in de vloerbedekking.”

De vloerbedekking voor de 57e verdieping moest geschikt zijn voor intensief gebruik, vertelt Strijkers. “Op deze verdieping wordt immers gestaan, gelopen en gedanst. Bovendien worden regelmatig meubels verschoven.” Ook belangrijk waren een minimaal onderhoud én mooie veroudering, net als de toepassing van echte materialen. “In norament® 926 arago vonden we een overtuigende oplossing. Vloeiende gemarmerde tinten en een textuur in twee richtingen zorgen voor een aangename sfeer, waarbij het tegelpatroon bijna niet meer leesbaar is. Doordat de vloer door en door gekleurd is, slijt deze bovendien prachtig. En dankzij de textuur worden kleine krasjes aan het zicht onttrokken.”
“Wij hebben de vloer voorgesteld in het bouwteam, op basis waarvan de onderaannemers een prijs hebben gemaakt”, vertelt Strijkers. “Op dat moment dreigde de nora® by Interface vloer helaas te sneuvelen, omdat product en plaatsing veel te duur bleken. Omdat wij de vloer tóch graag wilden toepassen, hebben wij contact gezocht met nora® by Interface en de situatie toegelicht. nora® by Interface heeft toen heel proactief de aannemer en verwerker benaderd. Uiteindelijk bleek dat norament® 926 arago qua life cycle investering juist de goedkoopste én duurzaamste oplossing was – mede dankzij de eenvoudige installatie en het eenvoudige onderhoud.”
Met behulp van verlichting is op de 57e verdieping een wereld gemaakt die continu van kleur verandert, van koele noorderlichtkleuren tot de warme tinten van de ondergaande zon. “Op de 58e verdieping worden deze kleuren bovendien opgenomen in de vloer, meubels en stofferingen. Hierdoor wordt de bijzondere beleving nog verder versterkt.”
“CELEST is een mooi referentieproject, vanwege de enorme omvang en complexiteit”, besluit Strijkers. “We startten met een volledig casco basis, zonder installaties of structuur van tussenwanden, maar wel met een duidelijke ambitie. Wij zijn een bureau dat heel verhalend werkt en dankzij de setting met verdiepingen konden we een prachtige routing door het verhaal én ons ontwerp maken. Gasten worden ondergedompeld in een dynamische, filmische omgeving en doen in korte tijd veel ervaringen op, waarmee dit project exact in de filosofie van ons en Magnicity past.”