Platform over architectuur, interieur- en landschapsarchitectuur
Weg met de wervelwind van woorden – hoe je de woonconsument van 2025 écht bereikt

Weg met de wervelwind van woorden – hoe je de woonconsument van 2025 écht bereikt

Architecten zijn meesters in het verwoorden van een visie. De teksten in projectbrochures lezen vaak als poëzie. Wat vindt u bijvoorbeeld van ‘een oase van rust in een stedelijk weefsel’, ‘een symbiose tussen mens en natuur’ of ‘waar licht en lucht de ruimte kussen’. Ze zijn letterlijk uit bestaande brochures gehaald. Mooi, jazeker. Maar effectief? Niet meer.

002 nieuwe wijk kopie
Noemen we deze plek een ‘oase van zomerse rust waarin bewoners met het hart in verbinding staan met de natuur en de vriendelijke buren’ of is dit gewoon ‘een keurig en logisch ingerichte wijk.’

De woonconsument van vandaag prikt er moeiteloos doorheen. Ze zijn kritischer, beter geïnformeerd, en wars van holle frasen. Waar projectontwikkelaars, gemeenten en architecten vroeger wegkwamen met eloquente beloftes, vragen kopers en huurders anno 2025 om duidelijkheid, eerlijkheid en vooral: realisme.

De tijd is rijp voor een andere manier van communiceren. Geen romantisch proza meer, maar rake, eerlijke woorden die mensen écht iets zeggen. Architecten spelen hierin een sleutelrol. Want die ontwerpen niet alleen de ruimte – ze vertellen ook het verhaal ervan. Daarom: vier praktische tips om teksten te maken die aanspreken, overtuigen en resoneren.

003 speeltuin kopie
Het vrolijke gejoel van spelende kinderen: wel of niet benoemen in de brochure?

1. Schrijf zoals je spreekt – niet zoals je presenteert

Zeg het gewoon. Niet ‘een levendige ontmoetingsplek met een rijke schakering aan functies’, maar: ‘een plek waar je je buren tegenkomt bij de koffietent of in de speeltuin’. Vermijd jargon. Laat de stem van de bewoner meeklinken in de tekst. Dat maakt je verhaal geloofwaardiger én menselijker.

2. Toon de dagelijkse werkelijkheid

Wat betekent wonen daar straks echt? Hoe ver is het fietsen naar de supermarkt? Is er schaduw in de tuin? Kun je je kinderen voor het eten nog even buiten laten spelen of moet er bij voorbaat al een whatsapp-groep voor de buurt worden aangemaakt? Just in case. Beeldspraak is prima, maar alleen als die is geworteld in de praktijk. De magie zit in het alledaagse – niet in het verhevene.

3. Wees eerlijk over de nadelen

Niet elk project ligt midden in het groen of naast een bruisend plein. En dat hoeft ook niet. Transparantie wordt gewaardeerd. Noem gerust dat het dertig minuten naar de stad is, maar leg uit waarom dat ook voordelen heeft: rust, ruimte, betaalbaarheid. Verlies de balans niet uit het oog. Mooipraterij wordt afgestraft.

4. Laat bewoners aan het woord

Niets is overtuigender dan een authentiek citaat van iemand die er al (in de buurt) woont – of er graag zou willen wonen. Gebruik interviews of persoonlijke verhalen om de plek tot leven te brengen. Geen geënsceneerde quotes, maar echte ervaringen. Zo bouw je vertrouwen op.

In een tijd waarin mensen dagelijks worden overspoeld met informatie, is het vermogen om écht contact te maken via tekst belangrijker dan ooit. Architecten kunnen daarin het verschil maken – niet door mooier te praten dan de werkelijkheid, maar door die werkelijkheid helder, eerlijk en inspirerend te verwoorden.

Want goede architectuur verkoopt zichzelf niet alleen op basis van vorm, maar op de belofte van een leefbare toekomst. En die begint met woorden die landen. Geen rook. Geen spiegels. Gewoon: de waarheid, goed verteld.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten