Het legendarische Heineken Hoek Grand Café is teruggekeerd naar haar oude locatie, op de hoek van het Leidseplein in Amsterdam. Het originele en gedateerde pand uit 1900 is tussen 2022 en 2025 vervangen door een volledig nieuw en iconisch gebouw, dat ruimte biedt aan viersterrenhotel The Diamond en horeca. MVSA Architects koos voor een spectaculair maar toch ingetogen ontwerp met een transparante voorhanggevel en luifel in een diamantachtige look, die knipoogt naar het rijke diamantverleden van de stad. In combinatie met de verlichtingsarmaturen van Livingprojects is het bijzondere designconcept zowel overdag als ’s avonds duidelijk zichtbaar voor de omgeving, zonder dat de verlichting verstorend werkt.

The Diamond – Heineken Hoek is een project van de lange adem. Caransa Groep en Heineken schreven al in 2011 een prijsvraag uit voor het project, met als doel om deze binnenstedelijke locatie een kwaliteitsimpuls te geven. “Ambitie was een expressief maar ingetogen gebouw, waarin naast horeca ook een hotelfunctie geïntegreerd moest worden”, vertelt Wouter Thijssen, architect en directeur bij MVSA.
“We zijn een behoorlijke tijd bezig geweest om hier een passende vorm voor te vinden. De locatie in de binnenstad gaat veel Amsterdammers aan het hart. We hebben ons daarom laten inspireren door typisch Amsterdamse elementen.” Als voorbeeld noemt hij de grachtenpanden, die zich kenmerken door een transparante openbare plint, een middenbouw en een schuin dak. “In het geval van The Diamond – Heineken Hoek hebben wij hier een spraakmakende gevel overheen gedrapeerd. Een mooie verwijzing naar de beroemde Koh-I-Nor diamant die in 1852 door een Amsterdamse meesterslijper is geslepen.”

De nieuwe The Diamond – Heineken Hoek telt zes bouwlagen en een kelder, die onschuldig zijn ingepast in het straatbeeld, vertelt Thijssen. “De nieuwbouw sluit mooi aan bij de omliggende bebouwing en omringende daklijnen, rooilijnen en dakkaphoogtes. Dankzij de grote glaspuien en glazen luifel landt het gebouw bovendien heel mooi op het maaiveld.” Voor de gevel is heel bewust gekozen voor een dubbele gevel. “De binnengevel (thermische schil) is uitgevoerd in fris wit aluminium met subtiele driehoekige reliëfpatronen, die harmonieus doorlopen in het dak. Hiervoor is in samenwerking met Octatube een glazen buitengevel met luifel ontwikkeld. De esthetische buitengevel is met staalkabels opgehangen aan de binnengevel en opgebouwd uit driehoekige stukken glas, die onder verschillende hellingshoeken gemonteerd zijn en een bijzonder en luchtig diamanteffect creëren.” Op de plekken waar de glaselementen samenkomen, zijn zeskantige verbindingsstukken gemaakt. “Alle bevestigingspunten zijn uitgevoerd in glanzend rvs, waardoor de gevel nóg meer cachet krijgt.”
In de avond- en nachtelijke uren wordt het binnenoppervlak van de glasgevel op elegante wijze verlicht door de verlichtingsarmaturen van Livingprojects. Het contact tussen MVSA en Livingprojects kwam tot stand via Caransa Groep, waarmee Livingprojects al meerdere spraakmakende projecten heeft uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan de Foodstrip in Amsterdam Zuidoost, waar maar liefst 21.00 RGB ledpixels zijn voorzien. “In de afgelopen jaren hebben wij meerdere complexe verlichtingsvraagstukken voor Caransa Groep mogen oplossen”, vertelt Michael Sebregts, oprichter en CEO van Livingprojects. “Onze ambitie hierbij is steeds om de verlichting ondersteunend te maken aan de architectuur. Hechte samenwerkingen met architectenbureaus zoals MVSA zijn hiervoor onmisbaar.”
“In de voorbereidende fase hebben wij samen met Livingprojects diverse verlichtingsscenario’s onderzocht”, illustreert Thijssen. “Zo zijn we ooit gestart met een gevel met heel veel led’s, die bijvoorbeeld het beeld van grote glazen bier konden imiteren.” Sebregts: “Ook hebben we een scenario onderzocht waarbij alle rvs knooppunten een led-invulling kregen. Na onderzoek bleek dit echter te complex. Zowel qua (licht)techniek als in de opbouw van de gevel.” In plaats hiervan en op verzoek van Caransa Groep is uiteindelijk gekozen voor een subtiele aanlichting van de gevel. “Maar ook hierbij werden we met diverse uitdagingen geconfronteerd. Vanwege de dubbele gevel, maar ook met betrekking tot de egaliteit van de verlichting, de lichtkleur en de positionering van de verlichtingspunten. Zo mochten de gasten van hotel The Diamond absoluut geen hinder ondervinden van onze verlichting.”
“In het project zitten behoorlijk wat elementen die tot enige mate van complexiteit leidden”, resumeert Sebregts. “Om een egaal lichtbeeld te creëren, is de verlichting over meerdere lagen aangebracht. Hierbij werden we geconfronteerd met de roostervloeren voor bijvoorbeeld de glazenwassers, die voor ongewenste schaduwwerkingen zorgden. Bovendien moesten we rekening houden met de ramen van de hotels. We hebben diverse lichtberekeningen en praktijktests uitgevoerd om de juiste armatuurtypes, inbouwdieptes, lichtkleuren en straalhoeken te bepalen en om een storend ‘zebrapadeffect’ te voorkomen.” Wat hierbij heel bruikbaar was, was de mock-up van een deel van de gevel, vertelt Thijssen. “Op basis hiervan konden bijvoorbeeld de wattages en richtingshoeken verder gefinetuned worden.”
De architecturale UNI-armaturen van Philips kwam uiteindelijk als meest geschikte oplossing naar voren en zijn op maat voor dit project geproduceerd. “In totaal hebben wij zo’n tweehonderd armaturen geleverd, inclusief documentatie over de juiste aansluitvoorzieningen voor elektra en data”, besluit Sebregts. “Bovendien hebben wij zorg gedragen voor de inbedrijfstelling en programmering van de armaturen. Elk armatuur kan individueel aangestuurd worden. Bovendien kan de lichtintensiteit naar behoefte worden ingesteld, waardoor het lichtbeeld exact afgestemd kan worden op wat het gebouw op elk moment vraagt.”