Waar de meest creatieve bedrijven werkplekken veranderen in een tastbare ervaring
Op 5 en 6 november vindt de Workspace Design Show plaats in de RAI Amsterdam. Bezoekers kunnen hier niet alleen nadenken over een ideale werkplek, maar de antwoorden ook voelen. In hal 5 hebben vijf van de meest creatieve ontwerpstudio’s van het land gesprekken omgezet in sfeer en theorie in een tastbare omgeving. U kunt de ruimtes ruiken, horen, aanpassen en u eigen maken.
Achter ieder ontwerp zit een persoonlijk verhaal, van ingetogen rituelen tot aan onverwachte momenten van inspiratie.
Deze ruimte is ontstaan uit fragmenten: plakbriefjes, snelle schetsen, hergebruikte materialen en veel gelach. Tijdens het brainstormen suggereerde iemand dat de ruimte het “publiek zou moeten horen”, en uiteindelijk bestudeerden en vergeleken de teamleden foto’s van hun eigen oren. Het was een speels en tegelijkertijd symbolisch moment, dat de akoestische vormgeving van de ruimte inspireerde. De lounge is niet ingericht op een traditionele manier, maar samengesteld uit vorige levens. Ieder aspect heeft een geschiedenis en een eigen “ontwerppaspoort”.
De Design Talks Lounge is een dynamische ruimte waar ervaringen, verhalen en connecties worden gevormd. Kleuren inspireren, texturen prikkelen en door het geleidelijk veranderend licht komt u tot nieuwe gezichtspunten. De lounge verandert met elke bijeenkomst. Dit is een duurzame verzamelplek waar gerecyclede elementen grenzen vervagen en mensen worden uitgenodigd om connectie te maken, te delen en zich samen een nieuw beeld te vormen van wat er mogelijk is. Ontworpen door UNS. Mede mogelijk gemaakt door Big Brands. De leveranciers zijn onder andere Bolon, Flokk, Molo, Pla-sis en Array Lighting.
Het ontwerp is geïnspireerd door het concept van “speakers”, zowel sprekers als objecten. Zwevende vormen en kleurovergangen werken als echoënde geluidsgolven, die de focus naar het podium sturen. Doorzichtige grenzen creëren een immersieve wereld en versterken de ervaring van boeiende sprekers die het publiek hun verhaal intrekken, met de nadruk op connectie, creativiteit en collectieve inspiratie. Ontworpen door Casper Schwarz Architects. Eén van de partners was FacilityLinq, en als leveranciers kozen de ontwerpers voor Cecoceco, MOMO Rugs, Kvadrat, Andreu World, Vitra en Teamwork Interiors.
Voordat er een concept ontstond voor deze ruimte, was er een gevoel: van zonsopgang tot zonsondergang. De ontwerpers begonnen niet met de inrichting, maar met een emotionele overgang van een rustige ochtend tot aan de gloed van de avond. Het MIRO-board weerspiegelde de dageraad in al zijn kleuren, aangevuld met handgeschetste indrukken van in-house illustrator Glen en onverwachte verwijzingen van kunstzines en ontwerptijdschriften. Het team experimenteerde ook met Midjourney om kenmerkende sferen en kleurenpaletten voor kleden te testen met AI – niet als vervanging voor het oog van de ontwerper, maar om de intuïtie te versnellen.
Binnen de Workspace Design Show is de Radiance Lounge van M Moser de exclusieve hub voor eten en drinken en dus ook voor sociale contacten. De lounge wordt tot leven gewekt in samenwerking met vertrouwde partners.
De verlichting volgt een natuurlijk dagritme met concentratie in de ochtend, energie in de middag en levendige avonden. Ook andere designelementen maken het dagverloop voelbaar, wat bijdraagt aan meer welzijn en verbondenheid met andere mensen. Ervaar een ruimte waarin veranderend licht, zorgvuldig samengestelde soundscapes en speciale geuren de zintuigen activeren. Ontworpen door M Moser Associates. Partners zijn onder andere Fest, Green Stores, Studio HENK, Inclass, Lykele, Mcart, Nora Nora, Signify, Kvadrat, Tarkett, Ege en Living Projects.
De ontwerpers begonnen niet met muren, maar met menselijk gedrag. Ze zagen collega’s soepel schakelen tussen alleen werken, een snelle uitwisseling en een diepgaande samenwerking, en besloten om die dynamiek in een ruimte te vertalen. Houten stokken staan voor structuur, geweven stoffen voor zachtheid. Samen vormen ze vloeiende grenzen, die uitnodigen tot beweging. Het is een ontwerp op basis van observaties en instinct, zonder kunstmatige intelligentie.
Het paviljoen van Mecanoo voor de Workspace Design Show verkent de veranderende aard van de moderne werkomgeving, gericht op samenwerking, mensen en steeds meer diversiteit. Het paviljoen, bewust ontworpen met vage grenzen, nodigt uit tot interactie en nieuwsgierigheid. De overgangen tussen binnen en buiten en formeel en informeel zijn niet vast afgebakend, en het design moedigt spontane interactie aan vanuit elke hoek. Ontworpen door Mecanoo. Mede mogelijk gemaakt door Branding Office Furniture. Leveranciers zijn onder andere Texfel en Bert Plantagie.
Het verhaal begon niet in een studio, maar in het bos. De oprichter Lianne leunde tegen een boom en voelde het mos in haar handen en de zon op haar gezicht. En ze wilde dit gevoel meenemen naar een beursstand. Het eerste idee was beweging, van lichte gordijnen en luchtverplaatsing in plaats van muren. Ieder gevoelselement werd later gekoppeld aan één van de 15 erkende patronen van biofiel ontwerp. Ook deelnemen is tastbaar: bezoekers kijken niet alleen, ze creëren.
Het is een biofiele ervaring voor alle zintuigen, waar de uitwerking van natuur voelbaar is. Ervaar design dat welzijn stimuleert, maak contact met duurzame vernieuwers en doe mee met de wedstrijd: maak uw eigen biofiele moodboard en maak kans op mooie prijzen. Laat de natuur uw creativiteit aanwakkeren! De ruimte activeert de zintuigen als een digitale tuin. Het design demonstreert holistische kantoorinrichting, gericht op gastvrijheid en de mogelijke voordelen daarvan. Daarmee sluit ook deze omgeving goed aan bij het overkoepelende thema ‘Activate the Senses’ van de Workplace Design Show, met zintuiglijke ruimtes waar mensen in kunnen opgaan ter bevordering van welzijn, productiviteit en contact op de werkvloer. Ontworpen door Biophillic Design Academy. Partners zijn onder andere Duracryl, A+N, Cooloo, Nuna Walls, Koninklijke Ginkel Groep, Green Paints, Compost Board, Royal Vriesco, Sense to Connect, Van Hier, De Klerk, Planq en Studio Wae.
Tijdens deze Workspace Design Show in Amsterdam kunt u inzichten opdoen van eindgebruikers van overal ter wereld, designpartners vinden en de toekomstige mogelijkheden van uw werkomgeving opnieuw ontdekken.
Belangrijke informatie voor bezoekers
Locatie: Hal 5, Ingang L, RAI Amsterdam
Dagen en tijden:
Woensdag 5 november van 9.30 tot 19.30
Netwerkfeest (voor alle geregistreerde bezoekers) woensdag 5 november van 17.30 tot 19.30
Donderdag 6 november van 9.30 tot 17.00
Alle bezoekers van de presentaties ontvangen draadloze koptelefoons, voor volledige concentratie binnen de levendige beursomgeving.
De Workspace Design Show in Amsterdam vindt maar eens in de twee jaar plaats. Wie dit jaar overslaat, moet dus wachten tot 2027.
Aanmelding is gratis voor alle bezoekers. Ga voor uw gratis ticket naar workspaceshow.nl.