100% kippenvel, 100% wow
MVSA is een gerenommeerd architecten- en ontwerpbureau met een sterke focus op duurzaamheid en welzijn. “In de afgelopen veertig jaar hebben wij (inter)nationaal naam gemaakt met grootschalige projecten, zoals het Centraal Station in Rotterdam, Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam en het Holland Casino in Venlo”, vertelt directeur en hoofdarchitect Wouter Thijssen. “Kortom: projecten die zich onderscheiden door een innovatieve, duurzame en uitgesproken architectuur en die dankzij de juiste aanlichting ook ’s avonds voor een wow-effect zorgen. In Livingprojects vonden we de ideale samenwerkingspartner hiervoor.”
“De ambitie van Livingprojects is om omgevingen te creëren die verrassen, prikkelen en zorgen voor 100% kippenvel. Vanaf je kruin tot in je tenen”, vertelt oprichter & CEO Michael Sebregts. “We hebben deze missie creatief vertaald naar: ‘we add wow’. Onze ambitie is om onze klanten én de klanten van deze klanten steeds opnieuw te verrassen door middel van licht, geluid, beeld en geur. Binnen deze expertises werken we graag samen met toonaangevende ontwerpers en architectenbureaus. Van concept tot uitvoering en onderhoud. Onze ideale gesprekspartner is de professionele dromer. Als organisatie worden wij heel blij van spraakmakende ontwerpen die de randjes van techniek en design opzoeken, die gebouwen op bijzondere wijze tot leven laten komen en die maximale impact maken. De projecten die we samen met MVSA realiseren, zijn wat dat betreft de kers op de taart.”
De samenwerking tussen MVSA en Livingprojects startte circa vijf jaar geleden met project Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam, dat de magische transformatie van een gedateerd winkelcentrum omvatte. Belangrijkste ontwerpdoel was om de shopping experience te verhogen en om bezoekers zo lang mogelijk te boeien en binden, vertelt Thijssen. “Vandaag de dag draait alles om beleving. Dat is ook wat de nieuwe ‘Mall’ uitstraalt. Wanneer je in dit winkelcentrum loopt, kom je terecht in een waar shoppingwalhalla met circa 200 winkels en een waanzinnige foodcourt. De zogenaamde Dining Plaza is door ons verrijkt met gebogen kettingpanelen in satijngoud en briljant bruin, die de beweging van lucht in alle richtingen illustreren, een gevoel van warmte toevoegen en bezoekers als het ware omarmen. Een juiste aanlichting van de circa 235.600 meter ketting zorgt hierbij voor exact de juiste sfeer.”
Om te komen tot deze juiste aanlichting, heeft Livingprojects het idee van MVSA én de wensen van Westfield Mall of the Netherlands vertaald naar een creatief en verfijnd lichtontwerp.
“Al vanaf de conceptfase hebben wij uitgebreid gespard over design en technische kaders”, vertelt Sebregts. “Bovendien hebben onze lichtdesigners het effect van diverse lichtoplossingen op de toegepaste materialen én vormen onderzocht. Het resultaat is een verrassend en dynamisch lichtontwerp, dat de sfeer en beleving van zowel de Dining Plaza als bijbehorend plafondkunstwerk op subtiele wijze tot leven brengt.”
Aan de basis van dit lichtontwerp liggen 250 RGB LED-spots, die individueel en op afstand gestuurd kunnen worden. Zowel in lichtkleur als in kleurwisseling. “Vooraf ingestelde lichtscenes zorgen op elk moment voor een fijne en juiste ambiance”, vertelt Sebregts. “Bovendien zijn diverse feestelijke lichtscenes voorgeprogrammeerd voor feestdagen zoals Koningsdag, Valentijnsdag, Bevrijdingsdag en Kerst. En ook de verschillende seizoenen zijn niet vergeten.”
Daarnaast is de verlichting gemakkelijk door het winkelcentrum zelf te besturen. “The Mall kan op elk moment en geheel naar wens de lichtstanden aanpassen en zo extra ‘wow’ toevoegen.”
Een tweede iconische referentie van MVSA en Livingprojects is het Holland Casino in Venlo, waarvan de aanlichting nóg relevanter was dan in Leidschendam. “Het casino bevindt zich op een strategische locatie aan de A67 en dichtbij de Duitse grens, waardoor het gebouw ook dienst doet als gastvrije toegangspoort voor Nederland”, vertelt Thijssen. “Al gauw ontstond de wens voor een oogverblindende landmark van internationale allure. Als reactie hierop hebben wij een sculpturaal gebouw ontworpen met een abstracte bloemvorm, die refereert naar de omliggende bloemenvelden én de Floriade die in 2012 op het naastgelegen terrein werd gehouden.”
Waar de stengel van de bloem zorgt voor de nodige constructieve stabiliteit, zijn de gevels geïnspireerd op de bladeren, vertelt hij. “Op de gevels zijn circa 7.800 glazen schotels aangebracht, in combinatie met een grid van kleinere metalen fiches. Waar de metalen fiches overdag voor een levendig gevelbeeld zorgen, staan 7.800 van kleur veranderende LED’s achter de glazen schotels garant voor een adembenemende lichtshow in de avond en nacht.”
Maar dat is nog niet alles. Naast een compleet pallet kleuren toont de LED-gevel namelijk ook videocontent. De gehele mediafaçade kan geprogrammeerd worden op basis van bijvoorbeeld jaargetijden, thema-avonden of een specifieke doelgroep van Holland Casino.
“Livingprojects heeft het design hiervoor op fraaie wijze en samen met ons uitgewerkt.” Een belangrijke uitdaging hierbij was het samenspel tussen glassoort, transparantie en lichtafgifte, vertelt Thijssen. “De (LED-)techniek zelf mocht namelijk niet zichtbaar zijn. Om techniek en design nauw af te stemmen, hebben wij gezamenlijk een mock-up van 5×3 meter en met 35 schotels gemaakt. Toen we deze mock-up voor het eerst inschakelden, werd direct het bijzondere effect zichtbaar.”
“De mediafaçade is een belangrijk onderdeel van de merkuitstraling van Holland Casino”, benadrukt Sebregts. “Om deze uitstraling naar het allerhoogste niveau te tillen, is enorm veel technologie in de gevels verwerkt.” De verantwoordelijkheid voor het functioneren hiervan ligt volledig bij Livingprojects. “Wij hebben de mediafaçade aangeboden volgens ons ‘light as a service’ principe. De gevel wordt tien jaar lang door Holland Casino gehuurd voor een vast bedrag per maand inclusief service en onderhoud. Daarmee wordt het 100% kippenvelgevoel voor lange tijd geborgd.”
Op dit moment werken MVSA en Livingprojects aan het project Heineken Hoek. Op de hoek van het Leidseplein in Amsterdam verrijst een prestigieus nieuw Grand Café Heineken Hoek, dat extra karakter en nieuw elan aan het bruisende plein moet geven. “Naar wens van de gemeente krijgt de nieuwbouw een historiserende opbouw, met een plint, middenbouw en schuine dakkap”, vertelt Thijssen. “Voor de binnengevel is gekozen voor spierwit aluminium met subtiele driehoekige reliëfpatronen, die harmonieus doorlopen in het dak. Daarvoor komt een glazen buitengevel met driehoekige stukken glas, die onder verschillende hoeken gemonteerd worden en een bijzonder diamanteffect creëren. Hiermee knipoogt de gevel naar het rijke diamantverleden van de stad, maar dan met een moderne twist.”
In de avonduren wordt het binnenoppervlak van de glasgevel op elegante wijze verlicht, vertelt Sebregts. “Onze verlichting is 100% ondersteunend aan de architectuur. Belangrijkste doel is om het designconcept van MVSA ook in de avonduren zichtbaar te maken, zonder dat de verlichting verstorend werkt. In de Heineken Hoek komt namelijk een hotel met 36 kamers, waarvan de gasten absoluut geen hinder mogen ondervinden van de verlichting. Onze creatieve studio heeft een uitgebreide studie verricht en diverse lichtberekeningen uitgevoerd, om de juiste armatuurtypes, inbouwdieptes, lichtkleuren en straalhoeken hiervoor te bepalen. Het bijzondere resultaat van hun inspanningen is vanaf eind dit jaar te bewonderen.”
Drie projecten, drie invalshoeken en drie unieke designs. Thijssen en Sebregts zijn enorm te spreken over hun samenwerking, die al vijf jaar leidt tot creatieve ideeën, verrassende ontwerpen en een spraakmakend eindresultaat. Oftewel: tot een ultiem wow-effect dat nog lang niet is uitgewerkt.